Automatische aanpassing van persoonsgegevens Vlaamse gebruikers

Vanaf eind maart informeert de Vlaamse Overheid Sodexo dagelijks over aanpassingen in het Rijksregister van de Vlaamse dienstenchequegebruikers.

Sodexo zal de gegevens van de Vlaamse gebruikers automatisch aanpassen in het systeem.
Zo zorgen we ervoor dat de gegevens steeds correct en up-to-date zijn.

Impact voor de gebruiker en de ondernemingen:

De gebruiker is verhuisd naar het Waalse Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
o Vlaams gebruikersprofiel wordt “bevroren”
o Sodexo informeert de gebruiker per e-mail of brief.
o Gebruiker kan geen Vlaamse dienstencheques meer bestellen.
o Gebruiker kan wel nog prestaties bevestigen
o De huishoudhulp kan geen nieuwe prestatie invoeren, de onderneming wel
o Het nieuwe gewest valideert de gegevens
o De gebruiker is ingeschreven in het dienstenchequesysteem van het nieuwe gewest

De gebruiker is verhuisd binnen het Vlaamse Gewest:
o Sodexo past automatisch de gegevens aan
o Sodexo informeert de gebruiker over de aanpassing per e-mail of brief.

De gebruiker is overleden:
o Gebruikersprofiel wordt gedurende 90 dagen bevroren
o Sodexo stuurt een brief naar het adres van de overleden gebruiker
o Er kunnen geen nieuwe dienstencheques besteld worden
o Prestaties kunnen gevalideerd worden gedurende 90 dagen
o Huishoudhulp kan geen nieuwe prestatie invoeren, de onderneming wel
o Erfgenamen kunnen tot het einde van de geldigheidsduur de terugbetaling aanvragen voor de resterende dienstencheques, mits voorlegging van een overlijdensakte
o Na 90 dagen wordt het gebruikersprofiel definitief geblokkeerd.

Het INSZ-nummer van de gebruiker werd geschrapt uit het Rijksregister:
o Gebruikersprofiel wordt geblokkeerd
o Indien de gebruiker een nieuw INSZ-nummer heeft, kan hij/zij contact opnemen met onze klantendienst
o De gebruiker wordt opnieuw ingeschreven
o Het gewest valideert de nieuwe inschrijving

In het geval van een nieuwe inschrijving: de postcode en/of de familienaam van de gebruiker verschilt van onze gegevens
o Gebruikersprofiel wordt bevroren
o Sodexo stuurt een e-mail of brief naar de gebruiker met de vraag om zijn/haar gegevens aan te passen via de Beveiligde Zone
o Het gewest valideert de aangepaste gegevens
o De gebruiker kan opnieuw volledig zijn/haar dienstencheques beheren

In het kort:
Bevroren gebruikersprofiel:
– Kan geen nieuwe dienstencheques bestellen
– Kan wel prestaties bevestigen
– De huishoudhulp kan geen elektronische prestaties ingeven
– De erkende onderneming kan wel nog elektronische prestaties ingeven

Geblokkeerd gebruikersprofiel:
– kan geen nieuwe dienstencheques bestellen
– kan geen prestaties bevestigen.
– Indien een gebruiker een nieuw INSZ-nummer heeft, kan hij/zij onze klantendienst contacteren.